niedziela, 15 lutego 2015

Rendez-vous Marsa i Wenus 12-02-2015



Piękny lutowy wieczór.

Jak na luty niebo obłędne… bezchmurnie, bez mgły, bez wiatru, doskonałe warunki obserwacyjne, nawet mrozik -4 stC w ogóle nie przeszkadzał.
Tuz po zachodzie Słońca,

postanowiłem wykonać  kilka fotek zakochanej parze, Marsowi i Wenus :).
Obie planety zbliżają się do siebie na naszym zachodnim niebie… aby 22 lutego, tuż po zachodzie Słońca, wtulić się w siebie jak para kochanków :).
Będzie to bardzo bliskie spotkanie. Planety zbliżą się do siebie na odległość kątową 28’. Warto zobaczyć to niecodzienne spotkanie.
Właśnie tak to wygląda na symulacji…

 W momencie kiedy fotografowałem parę, czyli 12 lutego, planetki oddalone były od siebie o ponad 4*. Jednak widok był tak przyjemny dla oka, że nie mogłem powstrzymać się od zrobienia kilku zdjęć…
Wenus jaśniejsza niżej, Mars nieco mniejszy ponad nią



A tutaj Mars i Wenus choć dość daleko od Ziemi, bo Wenus 1,462 ja ( jednostki astronomiczne, 1 ja = odległość Ziemi do Słońca) od Ziemi natomiast Mars jeszcze dalej 2,163 ja.




To jednak w dużym powiększeniu ok. 375X, pomimo dużej odległości jaka dzieli nas od obu planet, na zdjęciach widać fazę Wenus ( podobnie jak fazy naszego Księżyca) a także czerwone zabarwienie Marsa, choć struktur na jego powierzchni dopatrzeć się będziemy mogli dopiero w czerwcu 2016 roku kiedy to planeta znajdzie się bardzo blisko Ziemi.
Póki co czekamy na 22 lutego i wielkie spotkanie obu planet, a także na 20 lutego kiedy to do obydwu planet na odległość 4* zbliży się cieniutki sierp Księżyca. Życzę wszystkim pogodnych wieczorów i miłych obserwacji.



Mariusz Rudziński

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz