sobota, 24 listopada 2012

Obserwacje 22-11-2012


Do dzisiejszych obserwacji podszedłem bez przygotowania. Prosto z pracy, zjadłem obiad i wyszedłem na dwór. Rozstawiłem sprzęt podpiąłem aparat do okularu i zacząłem avikować  Księżyc. Szybko, okazało się  że baterie w aparacie są na wyczerpaniu. Po wymianie na drugi komplet okazało się ze i one ledwie zipią. Trzeci komplet był na wykończeniu.  Szkoda mi było wieczoru, bo choć mgła i wysokie cirrusy nie ułatwiały sprawy, postanowiłem wykorzystać bateryjki do ostatniego tchu. Na początek poszedł Ksiezyc i jego południowa część z kraterami Calviusem i Tycho.

Potem zrobiłem kilka zdjęć do po statkowania, górom Apeninom w północnej części Księżyca i znajdującym się nieopodal karterom Erastotenes, Archimedes, Aristillus, Autolycus

i kraterowi Plato. 

Potem znów zjechałem niżej i jeszcze raz wziąłem pod lupę krater Clavius.
To piękna formacja o średnicy ok. 230km. Na obrzeżach krateru widzimy mniejsze które powstały nieco później. Mniejszy z kraterów ( w górnej części Claviusa) to krater Porter o średnicy 54km a większy,( niżej)  56km to Rutherfurt. Ze względu na to ze Clavius znalazł się właśnie na linii terminatora wygląda, jakby częściowo wystawał poza Księżyc. W teleskopie i powiększeniu 375X był To naprawdę piękny widok. Jeszcze chwile nacieszyłem oczy Księżycowymi kraterami i przestawiłem teleskop na króla planet, Jowisza. Pomimo mgły i delikatnych chmurek seeing nieco lepszy niż ostatnimi czasy się zdarzało. Trafiłem na moment kiedy właśnie z tarczy Jowisza schodził cień jego księżyca Europy. To była krótka sesja ale miło było znów zobaczyć w miarę czyste niebo. 


Jowisz i cień Europy


1 komentarz: